Underlag till seminarium måndag 12 april grupp 10B
Centrala begrepp
Behavorismen
-Människan tom.
-Utveckling genom inlärning, belöning/straff S O R kedjor
-En vetenskap om mänskliga yttre beteende.
-Aktoritetsfostran
Motivationsteori
-Människan är unik
-Friska, sunda individer
-Behovstrappan,självförverkligande
-Involveringspedagogik
Frågor:
-
Vilka delar av behavorismen och motivationsteorin används i skolan i dag?
-
Vilka fördelar och nackdelar finns i de respektive teorierna?
-
Funderingar:
Hur kan vi erbjuda en likvärdig skola i samhället då lärare är utbildade vid olika tidpunkter och utifrån olika synsätt?
Centrala begrepp
Kognitivteori
-Människliga intelligensen/aktiv
-Förändring genom mognad/inifrån
-Nyfikenhet är drivkraften
-Generell/artspecifik
-4 stadier/ålderstypisk
-Barn är inte vuxna miniatyrer
-Horisontell
Psykodynamiskteori
-Kropp och själ
-Krislösning= personlighetsutveckling
-Medvetenhet om jaget
-Utveckling genom lek
-8 utvecklingsstadier
-Generell/artspecifik
-Medfödda behov
Frågor:
-
Ämnesindelning i skolan: horisontell förändring (blockindelat) eller korta pass? villken teori är att föredra?
-
Hur ska man kunna anpassa undervisningen till barnens olika biologiska utveckling,(mognad) då man delar in barngrupper efter årskullar?
-
Hur kan läraren på bästa sätt förstå utvecklingsfaserna och på så sätt kunna anpassa undervisningen utefter dessa faser?
-
Hur kan undervisningen ytterligare ta sig an "leken" som ett verktyg? (psykodynamiska teorin)