Det knyts samman och kopplas ihop

Erfarenheter hittar man i alla de fem lärdomar jag har tagit upp här i mitt portfolioarbete. Just erfarenheter är en lärdom som är i stort sett omöjlig att isolera från andra lärdomar eftersom erfarenheter har jag fått hela tiden.

Att försöka koppla ihop mina fem lärdomar till kursens mål tycker jag har gått ganska bra, men det har varit svårt. Målen för kursen ser ut såhär:

Mål


Efter avslutad kurs skall studenten kunna

· visa förmåga värdera egna erfarenheters betydelse för utvecklandet av en yrkesidentitet i enlighet med förskolans och skolans uppdrag


· visa grundläggande kunskaper om vetenskapsteori och vetenskapliga begrepp


· visa förmåga att använda olika teoretiska perspektiv på kunskap och lärande som redskap för att analysera pedagogisk verksamhet


· visa förmåga att samla empiriskt material genom intervjuer och observationer


· visa förmåga att kommunicera resultat från uppgifter i tal och skrift


· visa kunskap om aktuella styrdokument


· visa förmåga att reflektera över styrdokument i relation till det vardagliga arbetet i förskola och skola


· visa kunskap om förskolans och skolans samhällsuppdrag utifrån ett historiskt såväl som ett internationellt perspektiv


· visa förtrogenhet med och förståelse för förskolans och skolans värdegrund och samhällsuppdragets intentioner


· visa kunskap om olika teoretiska perspektiv på kunskap och lärande med tonvikt på behaviorism, kognitivism och sociokulturellt perspektiv


· visa förmåga att reflektera över barns och ungdomars uppväxtvillkor och deras betydelse för utveckling och lärande


· visa förståelse för hur kunskap kan konstrueras och getsaltas ur ett sociokulturellt perspektiv


· visa förmåga att samarbeta med studenter, elever och lärare



Jag tycker jag har fått med det mesta här i mitt portfolioarbete och känner mig nöjd med vad jag har uppnått under terminens gång i förhållande till de mål som finns.



Som ett avslut på mina fem lärdomar tänkte jag dela med mig av lite bilder från våra träffar i Falun och från min VFU. Enjoy!

 

 

Klicka HÄR för att komma tillbaka till mina fem viktigaste lärdomar.

 

Portfolioarbete

 

De fem viktigaste lärdomarna:

 

  • Det vetenskapliga förhållningssättet

  • Styrdokument och hur man kan tolka dem, hur skolan styrs

  • Beteendepsykologiska teorier, lära sig se på situationer utifrån flera olika perspektiv

  • Riklig språkanvändning – hur man kan använda sig av olika medier för att förmedla kunskap

Mål

Kursens övergripande mål är att på olika sätt förbereda studenten för det kommande läraryrket.

Efter avslutad kurs skall studenten kunna

· visa förmåga värdera egna erfarenheters betydelse för utvecklandet av en yrkesidentitet i enlighet med förskolans och skolans uppdrag


· visa grundläggande kunskaper om vetenskapsteori och vetenskapliga begrepp


· visa förmåga att använda olika teoretiska perspektiv på kunskap och lärande som redskap för att analysera pedagogisk verksamhet


· visa förmåga att samla empiriskt material genom intervjuer och observationer


· visa förmåga att kommunicera resultat från uppgifter i tal och skrift


· visa kunskap om aktuella styrdokument


· visa förmåga att reflektera över styrdokument i relation till det vardagliga arbetet i förskola och skola


· visa kunskap om förskolans och skolans samhällsuppdrag utifrån ett historiskt såväl som ett internationellt perspektiv


· visa förtrogenhet med och förståelse för förskolans och skolans värdegrund och samhällsuppdragets intentioner


· visa kunskap om olika teoretiska perspektiv på kunskap och lärande med tonvikt på behaviorism, kognitivism och sociokulturellt perspektiv


· visa förmåga att reflektera över barns och ungdomars uppväxtvillkor och deras betydelse för utveckling och lärande


· visa förståelse för hur kunskap kan konstrueras och getsaltas ur ett sociokulturellt perspektiv


· visa förmåga att samarbeta med studenter, elever och lärare


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0