Observationsuppgift - Ann-Sofi
Ann-Sofi Persson Pedagogiskt arb 1 VT 10
Observationsuppgift dokument 1
Min VFU skola är en förskola som ligger i ett litet samhälle i dalarna. Där har jag under 4 dagar gjort observationer. Har valt att kalla de jag observerat för flicka, pojke, fröken1 och fröken2 för de de ska få bli anonyma.
Observationer i samlingar
Rummet där samlingen sker är stort och avlångt. Själva rummet är indelat i olika små ”rum” som är avgränsade med olika hyllor. När man kommer in från hallen så finns det en köksdel längs med ena kortsidan plus ett stort bord med stolar, där både pusslande, spelande och” mellis” brukar ske. Bredvid bordet mot långsidan finns det en hylla med många olika pussel och spel. Om man fortsätter längs med den långsidan så finns ”dockvrån” med köksdel, bord och stolar, dockvagnar, docksängar, dockor och en liten byrå med dockkläder.
Efter det så kommer en hylla med olika pysselgrejor som t ex pärlplattor och pärlor, papper och pennor av olika slag o s v. Intill den hyllan så finns det ett till stort bord med stolar, där man kan sitta och pyssla och rita, bordet finns längs den andra kortsidan. Om man fort sätter över till den andra långssidan så står det på kortsidan en dator på ett skrivbord. Efter den längs med långsidan så finns det två skåp som innehåller olika material. Där efter skåpen så finns det en stor blå, rund matta på golvet där samlingar brukar ske. Därefter så står en hylla med bl. a barnens egna pärmar, böcker, fröknarnas olika pärmar(som står långt upp).
Samling 1, 24/3, kl 9.30; Fröken1 ringer i en klocka och säger att det är dags för samling. Barnen har inga bestämda platser utan sätter sig på den runda mattan där det är ledigt. Fröken1 sätter sig också i ringen och fröken 2 sitter mittemot henne, det är 13 barn och 2 fröknar i samlingen, barnen är mellan 4 och 5 år. Fröken1 började samlingen med att sjunga en välkomstsång tillsammans med barnen. Alla barnen sjöng med. Sen frågade fröken1 en pojke om han kunde räkna hur många barn det var här idag. Pojken räknade och svarade 13 st. Därefter frågade hon en annan pojke hur många flickor det var, han räknade och svarade 7st. Efter det frågade fröken1 en flicka om hon kunde räkna hur många pojkar det var. Flickan räknade och svarade 6 st. Sen frågade fröken1 en flicka hur många fröknar som var här idag. Flickan svarade 2 st, svarade på en gång utan att räkna.
Fröken1 tog fram en almanacka, en sådan med blad att riva bort dag för dag. Hon började med att fråga vilken dag det var idag. Barnen fick räcka upp handen och svara. En flicka svarade onsdag och det stämde så fröken1 fortsatte med en annan fråga. Hon frågade om det var någon som visste vilket datum det var idag, visade på almanackan. Barnen gissade men visste inte. Fröken2 räckte upp handen och fick svara att det var den 24. Fröken1 frågade vidare vilken månad det var. Barnen svarade genom handuppräckning och flera gissade på januari. Fröken2 räckte även nu upp handen och svarade att det var mars. Fröken1 gick vidare och frågade vilket år det var, det blev flera gissningar. Med lite hjälp på traven så gissade en flicka ”rätt”, fast hon sa år 10, och då fröken 1 sade 2010 svarade flickan – Ja just ja.
Efter det tog fröken1 fram sångkort, där bild och text på sången fanns. När hon tog fram korten, ett i taget, så frågade hon om någon visste vad det var för sång. Barnen svarade först i mun på varandra. Fröken2 sade då åt dem att räcka upp handen så fick de svara i tur och ordning. Vilket de gjorde. Det var ingen av barnen som svarade fel, alla visste vilka sångerna var. Efter varje sångkort så sjöng alla och gjorde även rörelser till, under skratt. Efter sångkorten tog fröken2 fram en fruktskål och frågade barnen vilken frukt de ville ha.
Rummet där samling 2 finns är också avlångt men inte så stort. Man kommer in genom en dörr på rummets ena kort sida, på den sidan står det ett bord med stolar, bredvid finns det en fåtölj och en låda med böcker. På ena långsidan finns ”dockvrån” med köksdel, bord och stolar, en låda med dockkläder, docksäng, dockvagnar, dockor och på krokar på väggen hänger det utklädningskläder. På kortsidan står det en hylla med böcker, olika leksaker i små lådor som t ex småbilar, djur, ”smågubbar”, lego o s v. På den andra långsidan så finn det en hylla med pussel och spel av olika slag. Efter den finns det en stor, blå rund matta där samlingar brukar ske.
Samling 2, 25/3, kl 9.30; Fröken1 ringer i en klocka och säger att det är dags för samling. Barnen har inga bestämda platser utan sätter sig på den runda mattan där det är ledigt. Fröken1 sätter sig också i ringen och fröken2 sitter mittemot henne, de får varsitt barn i famnen så fort de satt sig ned. Det är 9 barn och två fröknar, barnen är mellan 2 och 3 år. Fröknarna började med att sjunga en välkomstsång tillsammans med barnen. Sen tog fröken1 fram en tygpåse med små tygpåsar i, vilka hade olika färger, som barnen i tur och ordning fick ta en och öppna.
En flicka började, hon tog en påse, fröken1 frågade då vilken färg det var på påsen. Flickan svarade svart, det stämde, fröken1 frågade även vilket tecken man gjorde för svart. Flickan gjorde tecknet, vilket också var rätt. Därefter tog flickan fram ett litet djur ur påsen, det var en elefant. Då frågade fröken1 vilken sång hon ville sjunga som hade med elefanter att göra. Flickan svarade då att hon ville sjunga om elefanten på spindeltråden. Sen sjöng alla barn och fröknar. Samlingen fortsatte på samma sätt tills alla barn tagit varsin påse. De flest visste vilken färg det var på påsen, tecknet för färgen var svårare. Efter det tog fröken2 fram en fruktskål och frågade barnen i tur och ordning vilken frukt de ville ha.
Observationer i gymnastiksalen 25/3
Gymnastiksalen är en typisk gymnastiksal, ett stort avlångt rum. På kortsidorna så finns de stora tjocka mattorna, som är fastsatta med rep runt. På ena långsidan finns det ribbstolar, framför står det bänkar. På andra långsidan så finns det lite mindre mattor av olika slag, som också är fastsatta med rep. Det finns även ett litet rum på den långsidan, där olika material, t ex bollar av olika slag, bockar, hopprep, koner o s v. Gympapasset börjar kl 8.00 på morgonen.
I gymnastiksalen fanns det 2 st fröknar och 14 barn. Barnen samlades först i en ring, och fröken1 berättade vad de skulle göra. Först skulle de använda sig av ett band som talade om vad de skulle göra för olika övningar, fröken1 sade åt barnen att de skulle lyssna till vad som sades på bandet och sen göra så. Fröken2 satte på bandet, fröken1 upprepade och visade hur man skulle göra. Barnen började springa, sen skulle de hoppa på stället i sidled. Sen ta med hand på fot bakom ryggen, hoppa på ett ben. Springa igen och stanna, hoppa jämfota 10 gånger, räkna 1-2 och klappa med händerna på låren. Efter det springa igen i sidled, stanna och hoppa på ett ben i taget, räkna till 5 och byt ben. Fick sen ligga ner på rygg, ett ben i taget upp i luften, sen ett ben och en arm i taget upp i luften. Efter det skulle de sitta på rumpan och ”gå”,framåt och bakåt sen upp och springa igen, allt pågår under mycket skratt och rop. Fick spring galoppsteg och hoppa upp med ett ben i taget. Ligga ner igen, lyft 1 ben, byt och lyft det andra, lyft båda armarna, lägg ner, lyft huvudet och titta på tårna, sen blunda, ligg still och slappna av. Fröken2 får säga åt barnen några extra gånger att ligga still.
Fröken1 säger åt barnen att sätta sig i en ring, medans fröknarna tar fram olika redskap som ska vara till olika stationer. Barnen sitter still men har svårt att vara tysta. Fröken2 säger åt dem att de inte behöver prata så högt. Därefter delar fröknarna upp barnen vid de olika stationerna som är brottningsmatta ( finns 2 st) där barnen 2 och 2 får brottas med varandra, balansgång, ringar ( 2 st) med matta under, armgång och en station där barnen turas om att gå ”skottkärra” mellan koner. Fröknarna går runt och hjälper till där det behövs. När det gått en stund så är det dags att byta station, fröken1 säger till. Vid balansgången är det en pojke och en flicka. Pojken puttade ner flickan som sade till fröken2. Fröken2 kom och sade till pojken att så får man inte göra. Pojken sade då till flickan att hon skulle få gå först. Vid ringarna är det 2 flickor. Den ena flickan frågade fröken1 om hon kunde hjälpa henne upp. Fröken1 kom och hjälpte henne. Den andra flicka ville också ha hjälp upp, vilket hon fick. Efter det ville den förste flickan ner och bad om hjälp, fröken2 kom och hjälpte henne ner. Den andra flickan frågade också om hjälp, men tog sig ner innan fröken2 kom. Barnen bytte station några gånger.
Sen fick barnen sätta sig i en ring medans fröknarna plockade undan de olika stationerna. Efter det blev det lite olika lekar. Sist samlades de i en ring på golvet igen och fick äta frukt.
Klicka HÄR för att komma vidare.