Kunskap

Under kursens gång känner jag att jag har utvecklats enormt när det gäller min syn på kunskap. Jag har nu ett helt annat förhållningssätt till kunskap mot vad jag hade tidigare och jag måste säga att justfokuserandet på kunskap och vad det är eller kan vara är en av de absolut viktigaste delarna jag kommer ta med mig ifrån den här kursen.

När jag tillsammans med min studiegrupp skulle sätta oss och tillsammans försöka reda ut vad vi har lärt oss och hur våran utveckling under kursens gång har gått så blev det plötsligt så tydligt och vi var nästan helt överens hela tiden om var vi utvecklats mest och även våran syn på saker och ting innan var väldigt lika. Jag tycker att våran powerpoint från presentationen visar ganska bra hur vi har utvecklats. Tänkte här dela med mig av delen om kunskap från våran powepoint:



Jag känner att jag i början hade en väldigt trångsynt syn på vad kunskap är, en mycket mer traditionell syn. Jag tänkte att kunskap handlar om fakta, kunskapen får man i skolan och så vidare. Efter att jag nu läst kursen Pedagogiskt arbete 1 så har kunskapssynen förändrats, jag ser inte längre kunskap som någonting man enbart lär sig i skolan och jag ser inte heller att det bara är teori som klassas som kunskap.

För att ta mig dit jag är idag har jag haft väldigt mycket hjälp av både min seminariegrupp, av litteratur och av föreläsningar. En föreläsning av Lars Pettersson som gavs den 18 maj var väldigt givande (klicka HÄR för att se mina anteckningar till föreläsningen) och även seminariegruppens diskussion om kunskap den 21 maj hjälpte mig mycket med att få ordning på det hela (klicka HÄR för att se mina anteckningar till seminariet).



Klicka HÄR för att komma tillbaka till mina fem viktigaste lärdomar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0