20100503 Föreläsning – riklig språkanvändning – ”matematik som språk” av Johan Åkerstedt Anteckningar:

Förskolan:

 

läge – jobba med t.ex. kartor (ex. Från hem till dagis)

 

kombinationer – ex. Hur kan man kombinera på olika sätt när man tar en kulglass? Hur många olika sätt kan man åka ner för backen med en pulka?

 

Former – t.ex. gå på cirkeljakt. Jobba med rummet. Konstruktionslekar, bygga (ex. Kojor)

 

positiva heltal=inte minus före talet!

 

Jobba med vägskyltar (trafiken) – kommer hjälpa barnen förstå algebra.

 

Statistik – ta bilder, dokumentera vad barnen gör. Sätt upp bilderna och visa hur man har gjort. Viktigt för metakognitiva delen, se hur barnen utvecklas och hur saker gjorts tidigare. Enkla diagram, t.ex. komma fram till populäraste årstiden – rita bilder till varje årstid, barnen får t.ex. lägga en kudde vid den årstid de gillar bäst – kolla.

 

Tid – t.ex. låt barnen hoppa en minut, vara tysta en minut, gå en minut etc.

 

Rimlighet – t.ex. diskuterar en kalle anka film; kan det här hända på riktigt?

      • klipp och klistra med tidningar

 

Sortering – sortera efter färg, storlek, form etc.

 

parallelltrapets= en fyrhörning med två parallella sidor. (Fyra hörn, två parallella sidor). De parallella sidorna behöver inte vara lika långa.

parallellogram=en rektangel som man vrider på. Fyrhörning där motstående sidor är parallella. De parallella sidorna måste vara lika långa. En kvadrat kan vara parallellogram, men kan också vara parallelltrapets.

 

Bollar är leksaker, men leksaker behöver inte vara bollar. En kvadrat kan vara en parallelltrapets, men en parallelltrapets behöver inte vara en kvadrat. Sortering hjälper barnen att tillslut förstå detta.

 

Mönster – en sekvens som upprepas efter en ständig regel. Låt barn skapa egna mönster och förklara hur de fungerar. Problemlösning ett sätt att jobba med allt detta, men även lek.

 

Inte jobba med siffror utan begrepp och ord.

 

Stimulerande miljö i hemmet – att diskutera, prata, kommunicera, vrida och vända, fråga, svara...

 

Matte – bevisat för all evighet (till skillnad från andra vetenskaper, där sanningen kan vara kopplad till tid och rum, ex. Jorden är platt etc.)

 

konkret arbete med matematik – t.ex. riva av hörnen på en triangel för att räkna ut vinkelsumman.

 

 

Klicka HÄR för att komma vidare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0