Analysschema - Grupp 10 B

Teori

 

Utvecklingssyn

Människosyn

Kunskapssyn

Lärarroll/pedagogik

Elevroll/hur lära?

Behavioristiskt

teori

 

 

 

 

När något förändras, beteende utveckling (positivt el. negativt)

Konsekvenser av handlingar (S O R-kedjor)

Människan är tom och passiv av naturen. Alla är lika ”inuti”, oskrivna blad

Utifrån miljö formas man förutom medfödda rädslor

 

Kvantitativ

Delar blir helhet

”banka in kunskap”

Memorera och reproducera (återge)

Fokus på lärarens metoder

Belöningar/straff

Korta arbetspass

Instuderingsfrågor

Mätbar (prov)

 

Undervisa genom att visa/planerar

Duktiga lärare- leda och fostra eleverna till kunskap

Forma

aktiva

auktoritär

medelnivå (kunskap)

delar ut belöningar/bestraffningar

Lgr 62

Låta sig formas

Ja-sägare/passiv

belöning/bestraffning

korvstoppning

 

Kognitiv teori

 

 

 

 

 

 

Mognad innan utveckling

arvet (inifrån) har större betydelse än miljö

Intelligent anpassning

Generell/artspecifik

4 stadier

Drivkraft, nyfikenhet= nya tankestrukturer

jämviktssträvan

 

 

Barn är forskare

Aktiva, intelligenta

Barn är inte vuxna miniatyrer.

Barn/vuxna lika känslor men olika tänkande

 

Genom handling/eget experimenterande

Assimilering (ta upp något) + Ackommodation(förändra och bearbeta, överskridande inlärning) = adaption (anpassning)

Samspel

Invänta mognad

Laborativt arbetssätt

Utgår ifrån barnets intresse/ge frihet

Anpassa till individens nivå

Konkret till abstrakt (handling till känsla)

Behöver inte vara aktiv i undervisningen (låt gå)

 

Lgr 80

självständiga

Fastnar på intressenivå

Möta kunskap genom handling

Horisontell fulländning (träna samma)

Motivationsteori

 

 

 

 

 

Inifrån, drivkraft

Självförverkligande = behovstrappan

genom frihet och total lycka, första stegen måste vara tillgodosedda

besvärligt barn = olycklig, disharmoni

utveckling föregår lärande

 

Aktiva

Friska, sunda individer, ej djur

Idealjag (det jag vill) vs jaguppfattning (det jag är) = harmoni/disharmoni beroende på klyftan

 

Inifrån

Behov

Drivkraft

Aktiv/reflektera

Delaktiv

Nyfikenheten tillfredställd

 

 

 

 

Individualism

Möta behoven

Involveringspedagogik

Empati -inlevelse

Sätta eleven i centrum

Elevens behov vägledande

Demokratiuppfostran?

Elevens motivation styr pedagogiken (behov av självförverkligande)

 

Lgr 69

Egotrippad

Individcentrerad

självförverkligande

Demokratiska elever????

 

Psykodynamisk

teori

 

 

 

 

 

Kropp + själ = helhet

Medfödda behov och personlighetsdrag (inre)

Krislösning = personlighetsutveckling

Känslomässig behovs tillfredsställelse

8 krisstadier

Generell/artspecifik

Inre energi driver på

Leken har stor betydelse

Mål: må bra och konfliktlösning

 

Aktiv

Inre behoven

Hantera försvarsmekanismer

Genom uppfostran formas jaget (neurotisk, jagstark eller impulsstyrd)

 

Medvetenhet om jaget

Att få diskutera och bli medveten om sin egen situation

 

Möta behov – samspel

Aktiv

Se eleverna

Genom lek

Vara användbar, givande, kärleksfull, uthållig, krävande och självständig

Lgr 80

Blir sedd

Möjlighet till självbestämmande och experimenterande

Sociokulturell

teori

 

 

 

 

Ovillkorlig biologisk utveckling

Genom kulturen, kollektivt kitt (språk/ verktyg) miljö, förebilder, samhället

Ömsesidig process som ständigt förändras

 

Bli kompetent, bli bättre

Först lära sedan utveckling =resultatet

 

Genom:

Utifrån = skapa behov

Medfödda perioder inleds med kris. Gm utmanande uppgifter (drivkraften att bli kompetent)

Mål: lärande, bli en kompetent individ

aktiv

Utmanande och engagerande uppgifter för att utvecklas

 

Samspel med en som kan bli bättre (morot)

Språk/verktyg/kognitiva utmaningar= tänka, anstränga sig

(Samtala/ fundera/lösa problem)

”Det eleven behöver hjälp med idag kan eleven i morgon”

 

Ex. införa syskongrupper i förskolan

Blandade klasser i de lägre åldrarna

Genererande samtal

Kollektiva arbetsformer

Leken betydelsefull

”Riktigt” arbete

Inlärning sker genom att agera genom omgivningen

 

Flera rätta svar

Uppgift kan lösas på olika sätt

 

”handen, hjärtat och huvudet ska vara med i uppgiften”

 

Lpo/f94

Lpfö98

Roligt, lagom höga krav

Drivkraft att bli bättre

Abstrakta – konkreta

”Det eleven behöver hjälp med idag kan eleven i morgon”

Tänka, spekulera, fantisera och arbeta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





Tillbaka

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0