Analysschema - Grupp 10 B
Teori
|
Utvecklingssyn |
Människosyn |
Kunskapssyn |
Lärarroll/pedagogik |
Elevroll/hur lära? |
Behavioristiskt teori
|
När något förändras, beteende utveckling (positivt el. negativt) Konsekvenser av handlingar (S O R-kedjor) |
Människan är tom och passiv av naturen. Alla är lika ”inuti”, oskrivna blad Utifrån miljö formas man förutom medfödda rädslor
|
Kvantitativ Delar blir helhet ”banka in kunskap” Memorera och reproducera (återge) Fokus på lärarens metoder Belöningar/straff Korta arbetspass Instuderingsfrågor Mätbar (prov)
|
Undervisa genom att visa/planerar Duktiga lärare- leda och fostra eleverna till kunskap Forma aktiva auktoritär medelnivå (kunskap) delar ut belöningar/bestraffningar Lgr 62 |
Låta sig formas Ja-sägare/passiv belöning/bestraffning korvstoppning
|
Kognitiv teori
|
Mognad innan utveckling arvet (inifrån) har större betydelse än miljö Intelligent anpassning Generell/artspecifik 4 stadier Drivkraft, nyfikenhet= nya tankestrukturer jämviktssträvan
|
Barn är forskare Aktiva, intelligenta Barn är inte vuxna miniatyrer. Barn/vuxna lika känslor men olika tänkande
|
Genom handling/eget experimenterande Assimilering (ta upp något) + Ackommodation(förändra och bearbeta, överskridande inlärning) = adaption (anpassning) Samspel Invänta mognad |
Laborativt arbetssätt Utgår ifrån barnets intresse/ge frihet Anpassa till individens nivå Konkret till abstrakt (handling till känsla) Behöver inte vara aktiv i undervisningen (låt gå)
Lgr 80 |
självständiga Fastnar på intressenivå Möta kunskap genom handling Horisontell fulländning (träna samma) |
Motivationsteori
|
Inifrån, drivkraft Självförverkligande = behovstrappan genom frihet och total lycka, första stegen måste vara tillgodosedda besvärligt barn = olycklig, disharmoni utveckling föregår lärande
|
Aktiva Friska, sunda individer, ej djur Idealjag (det jag vill) vs jaguppfattning (det jag är) = harmoni/disharmoni beroende på klyftan
|
Inifrån Behov Drivkraft Aktiv/reflektera Delaktiv Nyfikenheten tillfredställd
|
Individualism Möta behoven Involveringspedagogik Empati -inlevelse Sätta eleven i centrum Elevens behov vägledande Demokratiuppfostran? Elevens motivation styr pedagogiken (behov av självförverkligande)
Lgr 69 |
Egotrippad Individcentrerad självförverkligande Demokratiska elever????
|
Psykodynamisk teori
|
Kropp + själ = helhet Medfödda behov och personlighetsdrag (inre) Krislösning = personlighetsutveckling Känslomässig behovs tillfredsställelse 8 krisstadier Generell/artspecifik Inre energi driver på Leken har stor betydelse Mål: må bra och konfliktlösning
|
Aktiv Inre behoven Hantera försvarsmekanismer Genom uppfostran formas jaget (neurotisk, jagstark eller impulsstyrd)
|
Medvetenhet om jaget Att få diskutera och bli medveten om sin egen situation
|
Möta behov – samspel Aktiv Se eleverna Genom lek Vara användbar, givande, kärleksfull, uthållig, krävande och självständig Lgr 80 |
Blir sedd Möjlighet till självbestämmande och experimenterande |
Sociokulturell teori
|
Ovillkorlig biologisk utveckling Genom kulturen, kollektivt kitt (språk/ verktyg) miljö, förebilder, samhället Ömsesidig process som ständigt förändras
Bli kompetent, bli bättre Först lära sedan utveckling =resultatet
Genom: Utifrån = skapa behov Medfödda perioder inleds med kris. Gm utmanande uppgifter (drivkraften att bli kompetent) Mål: lärande, bli en kompetent individ |
aktiv |
Utmanande och engagerande uppgifter för att utvecklas
Samspel med en som kan bli bättre (morot) Språk/verktyg/kognitiva utmaningar= tänka, anstränga sig (Samtala/ fundera/lösa problem) ”Det eleven behöver hjälp med idag kan eleven i morgon”
Ex. införa syskongrupper i förskolan Blandade klasser i de lägre åldrarna |
Genererande samtal Kollektiva arbetsformer Leken betydelsefull ”Riktigt” arbete Inlärning sker genom att agera genom omgivningen
Flera rätta svar Uppgift kan lösas på olika sätt
”handen, hjärtat och huvudet ska vara med i uppgiften”
Lpo/f94 Lpfö98 |
Roligt, lagom höga krav Drivkraft att bli bättre Abstrakta – konkreta ”Det eleven behöver hjälp med idag kan eleven i morgon” Tänka, spekulera, fantisera och arbeta
|
Tillbaka