Utvecklingspsykologiska teorier
Det här med olika utvecklingspsykologiska teorier är något jag inte ägnat någon större eftertanke inna kursen startade. Just den här delen av kursen har fått mig att få en djupare förståelse för bland annat varför vissa mäniskor tänker på ett visst sätt om en situation, samtidigt som en annan person kan se på samma situation med helt andra ögon. Att själv få vrida och vända på en situation och se på den med olika glasögon känner jag har gett mig otroligt mycket och jag kan känna att jag är mycket mindre dogmatisk mot vad jag var tidigare.
Innan tänkte jag bara på en situation på ett sätt, jag tänkte aldrig att man skulle kunna tänka på den på mer än ett sätt. Tji fick jag! Jag har heller aldrig reflekterat över att synen i skolans läroplaner skulle utgå från ett visst perspektiv, men såhär i efterhand så känns det ändå rätt logiskt. Utan ett gemensamt synsätt på lärande, skolan, kunskap och barnens utveckling så skulle skolans styrdokument troligtvis vara väldigt splittrade och det skulle med största sannolikhet finnas med en hel del subjektiva delar från dem som skrivit styrdokumenten. Jag har lärt mig att det är viktigt att ha en gemensam grund att stå på, både värdegrunden och det spciokulturella perspektivet har jag insett är det som skolan idag bygger på och det som behövs för att få en sammanhållen skola över hela landet.
Att även ha fått en historisk inblick i skolan har gett mig en hel del nya tankar. Att skolan har sett annorlunda ut hade jag redan innan förstått, men jag hade egentligen ingen aning om på vilket sätt. Men efter att ha läst om de olika teorierna och fått veta att det är olika teorier som präglat skolan har jag fått en större förståelserna för vilka skillnaderna mellan nutidens skola och hur den har sett ut tidigare som finns, och även en större förståelse för varför skolan har sett ut som den har gjort. Att ha fått läsa om skolans utveckling i Sverige har också gett mig förståelse för varför det ser ut som det gör och har även gett mig insikten om hur segändrad skolan är.
Vägen till dessa insikter har varit krokig och stundvis har jag inte förstått någonting alls. Men med lite hjälp från seminariegruppen och med stöd i litteratur och föreläsningar har det mesta med tiden klarnat och vägen börjar räta ut sig. Det mest givande under denna del av kursen har varit att få diskutera med andra och att tillsammans komma till nya insikter och slutsatser. Bland annat så gjorde vi analysscheman över de olika teorierna vi läste om (klicka HÄR för min studiegrupps analysschema och klicka HÄR för seminariegruppens analysschema).
Vi hade även ett seminarium där vi i studiegrupperna fick skriva egna reflektioner och frågor kring behaviorismen, motivationsteorin, den kognitiva teorin och den psykodynamiska teorin som skulle användas som underlag för våra diskussioner. Jag tyckte att det gav väldigt mycket att först få sitta i studiegruppen och diskutera för att sen ta med sig de viktigaste bitarna till seminariet där man fick nya infallsvinklar på det som vi tidigare diskuterat (Klicka HÄR för att komma till båda studiegruppernas reflektioner och frågor.)
Inför ytterligare ett seminarium så fick alla i seminariegruppen på egen hand skriva ner frågor och funderingar kring Vygotskij och den sociokulturella teorin. Även här fick jag mycket utbyte av att få diskutera tillsammans med de andra i gruppen och jag började här få allt mer klarhet i det vi läste om. (Klicka HÄR för att komma till hela gruppens frågor och funderingar.)
Under denna del av kursen hade vi även en examination där vi skulle utgå från observationer som vi gjort under våran VFU. I min tenta utgick jag ifrån observationer av mig själv och av Ann-Sofi. Uppgiften var att ta en observerad situation ifrån varje text (en observation från mig och en observation från Ann-sofi i mitt fall) och se på situationen med olika glasögon. De olika teorierna jag använde mig av och som utgjorde mina glasögon var behaviorismen, kognitivismen och den sociokulturella teorin. Det var i det här skedet jag började inse nyttan av att kunna se på en situation med olika glasögon och började knyta ihop säcken. (Klicka HÄR för att komma till min examination.)
Klicka HÄR för att komma tillbaka till mina fem viktigaste lärdomar
Innan tänkte jag bara på en situation på ett sätt, jag tänkte aldrig att man skulle kunna tänka på den på mer än ett sätt. Tji fick jag! Jag har heller aldrig reflekterat över att synen i skolans läroplaner skulle utgå från ett visst perspektiv, men såhär i efterhand så känns det ändå rätt logiskt. Utan ett gemensamt synsätt på lärande, skolan, kunskap och barnens utveckling så skulle skolans styrdokument troligtvis vara väldigt splittrade och det skulle med största sannolikhet finnas med en hel del subjektiva delar från dem som skrivit styrdokumenten. Jag har lärt mig att det är viktigt att ha en gemensam grund att stå på, både värdegrunden och det spciokulturella perspektivet har jag insett är det som skolan idag bygger på och det som behövs för att få en sammanhållen skola över hela landet.
Att även ha fått en historisk inblick i skolan har gett mig en hel del nya tankar. Att skolan har sett annorlunda ut hade jag redan innan förstått, men jag hade egentligen ingen aning om på vilket sätt. Men efter att ha läst om de olika teorierna och fått veta att det är olika teorier som präglat skolan har jag fått en större förståelserna för vilka skillnaderna mellan nutidens skola och hur den har sett ut tidigare som finns, och även en större förståelse för varför skolan har sett ut som den har gjort. Att ha fått läsa om skolans utveckling i Sverige har också gett mig förståelse för varför det ser ut som det gör och har även gett mig insikten om hur segändrad skolan är.
Vägen till dessa insikter har varit krokig och stundvis har jag inte förstått någonting alls. Men med lite hjälp från seminariegruppen och med stöd i litteratur och föreläsningar har det mesta med tiden klarnat och vägen börjar räta ut sig. Det mest givande under denna del av kursen har varit att få diskutera med andra och att tillsammans komma till nya insikter och slutsatser. Bland annat så gjorde vi analysscheman över de olika teorierna vi läste om (klicka HÄR för min studiegrupps analysschema och klicka HÄR för seminariegruppens analysschema).
Vi hade även ett seminarium där vi i studiegrupperna fick skriva egna reflektioner och frågor kring behaviorismen, motivationsteorin, den kognitiva teorin och den psykodynamiska teorin som skulle användas som underlag för våra diskussioner. Jag tyckte att det gav väldigt mycket att först få sitta i studiegruppen och diskutera för att sen ta med sig de viktigaste bitarna till seminariet där man fick nya infallsvinklar på det som vi tidigare diskuterat (Klicka HÄR för att komma till båda studiegruppernas reflektioner och frågor.)
Inför ytterligare ett seminarium så fick alla i seminariegruppen på egen hand skriva ner frågor och funderingar kring Vygotskij och den sociokulturella teorin. Även här fick jag mycket utbyte av att få diskutera tillsammans med de andra i gruppen och jag började här få allt mer klarhet i det vi läste om. (Klicka HÄR för att komma till hela gruppens frågor och funderingar.)
Under denna del av kursen hade vi även en examination där vi skulle utgå från observationer som vi gjort under våran VFU. I min tenta utgick jag ifrån observationer av mig själv och av Ann-Sofi. Uppgiften var att ta en observerad situation ifrån varje text (en observation från mig och en observation från Ann-sofi i mitt fall) och se på situationen med olika glasögon. De olika teorierna jag använde mig av och som utgjorde mina glasögon var behaviorismen, kognitivismen och den sociokulturella teorin. Det var i det här skedet jag började inse nyttan av att kunna se på en situation med olika glasögon och började knyta ihop säcken. (Klicka HÄR för att komma till min examination.)
Klicka HÄR för att komma tillbaka till mina fem viktigaste lärdomar
Kommentarer
Trackback