Analysschema - Seminariegruppen

 

Kriterier/aspekter

 

Teori

Utvecklingssyn – hur?

Människosyn

Kunskapssyn

Lärarroll/pedagogik

Elevroll/hur lära?

Behavioristiskt

teori

 

 

 

 

Beteendeförändring

 

Passiv och tom

Alla lika inuti, oskrivna blad

Reproduktion

Kvantitativ

Delar blir till helhet

Leda och styra

Belöning och straff (betingning)

Korta arbetspass

Demonstrera

Auktoritär

Korvstoppning

Memorera och repetera

Låter sig formas

Mottagare

Kognitiv teori

 

 

 

 

 

Mognad

Alla utvecklas lika (4 stadier)

 

Arv före miljö

Aktiv

 

Assimilering

Anpassning (av förförståelse)

Mognad före utv.

Kvalitativ

 

Laborativa metoder

Utgår från barnets intresse

Individanpassning

Konkret till abstrakt

Undanskymd roll

 

Möta kunskap genom handling

Träna genom att repetera

Egna intresset i fokus

Motivationsteori

 

 

 

 

 

Självförverkligande

Behovstillfredsställelse

Drivkraft inifrån

 

 

Aktiv

Frisk och sund (ej djur)

Behovsmekanism

Egofixering

 

 

Självförståelse

Kvalitativ och kvantitativ

 

 

Eleven i centrum

Individualiserad underv.

Involveringspedagogik

Passiv roll

Motivera genom lockmedel

Möta behov

Empati och inlevelse

 

 

 

 

 

 

Lära sig själv

Motiv och behov i fokus

Delaktighet

Psykodynamisk

teori

 

 

 

 

Krislösning (krisstadier)

Personlighetsutv.

Samspel

 

 

Kropp och själ bildar helhet

Krisstadier

Inre energi och medfödda behov

Aktiv

Jaget formas

Kvalitativ (medveten om jaget)

Konfliktlösning

Se eleverna

Leken viktig

Krävande och kärleksfull

Självständighet

Experimentell pedagogik

Möta behov

Passiv roll

 

Bli medveten om sin egen situation och sig själv

Experimentera sig fram

Aktiv

 

 

Sociokulturell

teori

 

 

 

 

Samspel med omgivningen

Drivkraften är viljan till kompetens

Subjektivering

Samarbete

 

 

 

 

Aktiv

Kompetenssökande

Social

Sammanhangsbunden

Utvecklingsstadier

Kvalitativ

Inspiratör

Eleven i centrum

Krav på förberedelse

Redskap

Öppna upp för samarbete och samtal

Utmana och engagera

Stimulans

Problemorienterad pedagogik

”Handen, hjärtat och huvuvdet”

Ställa lagom höga krav

Från tanke till praktik

 

Ingå i samarbete och samtal

Utveckla kompetens

Hantera och lösa problem – från tanke till praktik

 

 





Tillbaka


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0