Analysschema - Seminariegruppen
Kriterier/aspekter
Teori |
Utvecklingssyn – hur? |
Människosyn |
Kunskapssyn |
Lärarroll/pedagogik |
Elevroll/hur lära? |
Behavioristiskt teori
|
Beteendeförändring
|
Passiv och tom Alla lika inuti, oskrivna blad |
Reproduktion Kvantitativ Delar blir till helhet |
Leda och styra Belöning och straff (betingning) Korta arbetspass Demonstrera Auktoritär Korvstoppning |
Memorera och repetera Låter sig formas Mottagare |
Kognitiv teori
|
Mognad Alla utvecklas lika (4 stadier)
|
Arv före miljö Aktiv
|
Assimilering Anpassning (av förförståelse) Mognad före utv. Kvalitativ
|
Laborativa metoder Utgår från barnets intresse Individanpassning Konkret till abstrakt Undanskymd roll
|
Möta kunskap genom handling Träna genom att repetera Egna intresset i fokus |
Motivationsteori
|
Självförverkligande Behovstillfredsställelse Drivkraft inifrån
|
Aktiv Frisk och sund (ej djur) Behovsmekanism Egofixering
|
Självförståelse Kvalitativ och kvantitativ
|
Eleven i centrum Individualiserad underv. Involveringspedagogik Passiv roll Motivera genom lockmedel Möta behov Empati och inlevelse
|
Lära sig själv Motiv och behov i fokus Delaktighet |
Psykodynamisk teori
|
Krislösning (krisstadier) Personlighetsutv. Samspel
|
Kropp och själ bildar helhet Krisstadier Inre energi och medfödda behov Aktiv Jaget formas |
Kvalitativ (medveten om jaget) |
Konfliktlösning Se eleverna Leken viktig Krävande och kärleksfull Självständighet Experimentell pedagogik Möta behov Passiv roll
|
Bli medveten om sin egen situation och sig själv Experimentera sig fram Aktiv
|
Sociokulturell teori
|
Samspel med omgivningen Drivkraften är viljan till kompetens Subjektivering Samarbete
|
Aktiv Kompetenssökande Social Sammanhangsbunden Utvecklingsstadier |
Kvalitativ |
Inspiratör Eleven i centrum Krav på förberedelse Redskap Öppna upp för samarbete och samtal Utmana och engagera Stimulans Problemorienterad pedagogik ”Handen, hjärtat och huvuvdet” Ställa lagom höga krav Från tanke till praktik
|
Ingå i samarbete och samtal Utveckla kompetens Hantera och lösa problem – från tanke till praktik
|
Tillbaka