Underlag till seminarium måndag 12 april grupp 10A

Frågor och funderingar kring föreläsningar 1 och 2 av Kerstin Rexling samt Jerlang och Säljö

 

  • Finns det någon som utvecklat en teori mellan behavioristisk- och motivationsteori?

 

  • Varför startade kritiken kring behaviorismen just på 50-talet och just i USA? Kan det vara på grund av erfarenheterna efter andra världskriget?

 

  • Vi hade funderingar kring begreppet ”Palmes flumskola”.

 

  • Vi diskuterade motivationsteorin och kom fram till att den vilade på en humanistisk grund.

 

  • Varför kom det en ny läroplan, Lgr 69, så fort efter Lgr 62? Kan det bero på revolten mot behaviorismens auktoritet? Studentrevolten i Paris –68?

 

  • Varför missgynnades ”duktiga” barn av den kognitiva teorins pedagogiska metoder? Dessa borde ju i stället gynnas då den utgår från individens egna nyfikenhet.

 

  • Varför reagerade Maslows teori mot psykoanalysen?

 

  • Hur kommer nästa generation att se ut om Ziehes resonemang håller, den narcissistiska personligheten?




Tillbaka

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0