Underlag till seminarium måndag 12 april grupp 10A
Frågor och funderingar kring föreläsningar 1 och 2 av Kerstin Rexling samt Jerlang och Säljö
-
Finns det någon som utvecklat en teori mellan behavioristisk- och motivationsteori?
-
Varför startade kritiken kring behaviorismen just på 50-talet och just i USA? Kan det vara på grund av erfarenheterna efter andra världskriget?
-
Vi hade funderingar kring begreppet ”Palmes flumskola”.
-
Vi diskuterade motivationsteorin och kom fram till att den vilade på en humanistisk grund.
-
Varför kom det en ny läroplan, Lgr 69, så fort efter Lgr 62? Kan det bero på revolten mot behaviorismens auktoritet? Studentrevolten i Paris –68?
-
Varför missgynnades ”duktiga” barn av den kognitiva teorins pedagogiska metoder? Dessa borde ju i stället gynnas då den utgår från individens egna nyfikenhet.
-
Varför reagerade Maslows teori mot psykoanalysen?
-
Hur kommer nästa generation att se ut om Ziehes resonemang håller, den narcissistiska personligheten?
Tillbaka