Reflektion och frågor kring Vygotskij - Barbro

Om nu våran läroplan Lpo-94 grundar sig på Vygotskijs teorier, hur får man då ihop att han tycker att man bara kan förstå människan utifrån en förståelse för sina omgivningar och villkor, att hon ses som ett objekt för de villkor hon föds i, men kan även vara subjekt.

Att det kapitalistiska samhället ger människor som har svårt att genomskåda sin verklighet och att se orsakerna till sina problem, fysiskt som psykiskt. Målet är därför att tillintetgöra klassamhället. Detta ska ske genom en övergång till kommunism! (Jerlang, 2007 s. 280-281)

Det verkar som Ryska staten hade stort inflytande över hans forskning.

O dagens Sverige som verkligen blir mer o mer individanpassat.

Jag får inte ihop det.

 

 

Om barnet inte får en kris i sin utvecklingsperiod så utvecklas det inte normalt, anser Vygotskij. Hur lång el. kort ska en kris vara för att ”vara normal”. Kan man hjälpa o stötta individen under dessa kriser så man inte rubbar balansen? Hur menar Vygotskij att man ska ta vara på det positiva och kreativa i krisperioderna? (Jerlang, 2007 s.284)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0